Kvalitás Csepeli Tudományválasztó Fesztivál
2024. március 23.
Csepeli Napközis tábor
„A projekt a Budapest 150 emlékév részeként, a Pro Cultura Urbis Közalapítvány anyagi támogatásával valósult meg.”
A művészetek, a nyelvtanulás, a sport iránt érdeklődő gyerekek könnyen megtalálhatják a velük foglalkozó fórumokat. De igen szerények a tudományos érdeklődésű fiatalok fejlődési lehetőségei. A matematika, a kémia, a fizika, a biológia, a csillagászat iránt szenvedélyesen érdeklődő diákok jövőjéért szeretnénk tenni. Őrizni kíváncsiságukat, különleges tudományos programokkal bizonyítani, hogy sikeresek lehetnek e területeken. S ha lakóhelyükön kapják a rengeteg élményt, tudóssá, kutatóvá, orvossá, feltalálóvá fejlődve itthon maradnak. Ez a kötődés kiemelkedő fontosságú az ország jövőjében.
A fesztivál programjait a kerület elhivatott pedagógusai mellett egyetemista, középiskolás és általános iskolás diákok vezették. Így a részt vevő gyerekek és szüleik láthatták, milyen nagytudású, az adott tudományterületen kimagasló eredményeket elérő diákká lehet fejlődni.
Fontos, hogy szervezzünk a tehetségeseinknek „szerepelni”, megmutatkozni tanító alkalmakat, hiszen a „talpraesett tehetség” fogalmához hozzá tartozik az is, hogy ne csak átlag feletti képességekkel, tudással rendelkezzen, de ezt meg is tudja mutatni. Akár a későbbi tanulmányaihoz, akár a leendő munkájához, életpályájához igen fontos, hogy ezt hatásosan megtanulja.
A diák nagyon erős magabiztosságra tehet szert egy-egy sikeres szereplés után.
Rendkívül büszkék voltunk a 60 segítő diákmentorra!
A fesztiválra rengeteg család látogatott ki, volt olyan, aki este hatkor is még játszott, kísérletezett.
Az érdeklődők a következő programokon vehettek részt:
1. Találkozó Farkas Bertalannal
Az első, és máig egyetlen magyar űrhajóssal beszélgettek a vendégek. Az űrhajózásról, Farkas Bertalanról, csillagászati eseményekről olvashattak a gyerekek, majd erről totót tölthettek ki apró nyereményekért.
Mindenkinek nagy élmény volt a találkozás!
2. Becsapom a szemed
A fizika törvényeit használtuk ki. A tükrök segítségével különböző „trükköket” hajtottunk végre. A mozgókép elődjét szemléltettük egymás utáni mozzanatokat rajzoltunk egy kör alakú felületre, szembe egy tükröt tettünk, a körlap forgatásával elértük, hogy mozgónak tűnjön. Alkalmaztuk azt a módszert, hogy két tüköröt szembe fordítottunk egymással, és egy lóból egy egész ménest varázsoltunk, kitágítottuk a teret. Hőtágulásos kísérleteket végeztek a gyerekek. Az egyiknél egy vasgolyót melegítettünk és utána nem ment át nyíláson, amin a melegítés előtt igen. A másik esetben két különböző fémet melegítettünk és megnéztük, hogy tágulnak a hő hatására. A meleg levegő felfelé áramlását is kihasználtuk egy látványos kísérlettel. egy papírpénzre teafilter hengert tettünk és ezt meggyújtottuk. Mikor már elég kicsi volt a filter a meleg levegő felemelte, így a pénz „megmenekült”.
3. Robotika
Csapatunk a Lego Mindstorms EV3-as robotokat mutatta be, hogy mikre lehetnek vele képesek a gyerekek, idősebb Lego rajongók. A kiállításra 4 kész, illetve egy félész robotot vittünk. A robotokat külön-külön mutattuk be, hogy mindenki megérthesse mi-mit csinál. Az egyik robot, egy fekete vonalat követett. A következő elindult az asztal vége felé, ahol a szenzorával látta az asztal végét, aztán visszatolatott, és megfordult. Itt sok látogatónk rémült meg, hogy le fog esni a robot. Itt szemléltettük, hogy a robot porszívó is pontosan ezt teszi, így közelebb hozva hozzájuk a robotika bonyolult világát. A másik két robot felemelt kisebb dobozokat, illetve egy fekete nagy négyzetben tartotta bent önmagát.
4. Zsonglőrtanoda
Ezen a helyszínen 9 zsonglőrszakkörös diákkal vártuk a vendégeket. Sok zsonglőrlabdát, poi-t, zsonglőrtányért, virágbotot vittünk ki a közös játékhoz. Felnőttek és gyerekek kitartóan próbálgatták, figyelték, hogyan lehet elsajátítani a trükköket. Voltak, akik többször is visszajöttek, annyira megtetszett nekik. Egy külön asztalnál lehetőség volt saját zsonglőrlabda készítésére is. Színes lufiból, zacskóból és rizsből készültek a csodaszép labdák. Már a program első két órájában elfogyott 10 kg rizs, és még kétszer kellett vásárolni, hogy mindenkinek, aki szeretne, legyen saját készítésű labdája.
Különleges élmény ez a program vendégeknek, és a mentordiákoknak is.
Reméljük, jövőre lesz folytatása!
5. A „Születés csodája”
A projekt keretében szerettük volna közelebb hozni az Embereket az álatokkal. Hadd láthassa az Ember, hogy kik azok, akik a tojást biztosítják például a bundáskenyérhez, vagy a húsvéti ünnepekhez szolgáltatják a festeni valót. Sajnos a matematika itt nem jött be, mert úgy szerettük volna, ha épp kelnek az picik. Ez nem jött össze, de egy héttel később, jelenleg 62 kis pipit nevelünk. Ezt a projektet, ha nem szabnak határt, folytatjuk. Egy szekrénybe bújva a kicsik átvilágíthatták a tojásokat, s megfigyelhették a „csibeélet” kezdetét.
6. Játék óriások
Ezeket a játékokat magunk készítjük a diákok, szülők, pedagógusok, elballagott mentordiákok segítségével. Nagyon motiválóak, hiszen érdekes a küllemük, szépek, különlegesek. Méretüknél fogva csapattal hozzáférhetőek, körülállhatóak, jól láthatók. Nagymozgással játszhatók, mely feszültségoldó hatású, így nem utolsó sorban a gyerekek „matekozás” közben is mozoghatnak, futkoshatnak. Nem csak a logikára, a matematikával kapcsolatos képességek fejlesztésére hatnak (nem csak gyors észjárásra, de gyors lábakra, rövid reakció időre, jó helyzetfelismerésre is szükség van). Az általunk készített játékoknak van patrónusa. Ez mindig 1-2 olyan gyerek, aki az adott játékot szereti, a szabályt nagyon ismeri, kiválóan el tudja másoknak magyarázni. A fesztiválra óriás hamburgert, tornyokat, játéklaboratóriumot, s egyéb nagyjátékokat vittünk.
7. Játéktanoda 1.
Sajnos azt tapasztaljuk, hogy az Internet elterjedésével visszaszorul a legtöbb családban a közös játék. Mi játéktanítással a táblajátékok népszerűségét próbáltuk növelni.
Nagy szerencsénkre gyönyörű időnk volt ezen a szombat délután, így nagyon sokan kijöttek a programra.
Három játékot tanítottunk meg az érdeklődő kicsiknek és nagyoknak: a Set, Quarto és Mancala voltak ezek. Set-ezni legtöbbször olyanok ültek le, akik már ismerték a játékot és össze akarták mérni tudásukat másokéval. A másik két játékkal még nagyon kevesen találkoztak és úgy láttuk, hogy szívesen veszik a bemutatásukat és lelkesen próbálták ki őket.
Nem mindig tartottuk be az összes szabályt. Amikor kisgyerekkel jöttek kevesebb szabályt ismertettünk, mint nagyobb gyerekeknél vagy néha felnőtteknél. A lényeg az volt, hogy élvezzék a játékot és így hátha több családnál is elő fog kerülni hétvégéken, szünetekben.
Nagyon jó ötlet volt, hogy gyerekek ismertették meg a játékot, ezt ők is élvezték meg a vendégek is. Nagy sikere volt a nyomdának is, hogy 3 játék megtanulása után tombolán vehettek részt.
A játéktanító tanulók mind körbejárták az összes állomást és a boncolás tetszett nekik a legjobban.
Köszönjük, hogy részt vehettünk ezen a nagyszerű programon.
8. Játéktanoda 2.
Itt is logikai játékok tanulására nyílt lehetőség. Táblás logikai társasjátékok, egyszemélyes logikai játékok, mágneses logikai játékok, kártyajátékok közül választhattak az érdeklődők.
Mentordiákok vezetésével történt a tanulás, akik a játékostárs szerepére is szíves vállalkoztak. A kitartó játékos tanoncok – ha megismertek három új logikai játékot – tombolaszelvényt kaptak, mellyel sorsoláson vehettek részt. De nem csak a tombolanyereményekért folyt a játéktanulás! A nehezedő feladványok teljesítése, a játékostárs legyőzése sikerélményhez juttatott kisebbeket és nagyobbakat egyaránt.
9. Parányok egy hajszál mellett (mikroszkópikus csodák)
Apró élőlényeket mindenki ismer. Megkérdezésre sokan sorolnák is azokat, amik a parányi szóról eszükbe jutnak: bolha, hangya, szúnyog… A náluk kisebbekről azonban már ritkán hallunk, és még ritkábban látjuk őket, hisz megfigyelésükhöz mikroszkóp szükséges.
A csepeli Kvalitás Tudományválasztó Fesztivál közönsége nem csak a Ráckevei (Soroksári) Duna-ág mikrovilágát ismerhette meg, hanem megtanulhatta a mikroszkóp használatát is. A mikroszkópozás során harangállatkákat, kovamoszatokat, és sok más olyan élőlényt figyeltek meg az érdeklődők, amik még egy hajszálnál is kisebbek.
A program több turnusra volt fölosztva. A legügyesebb gyerekek azonban több alkalmon is részt vehettek, sőt saját maguk mutathatták be a mikroszkópokhoz érkező következő vendékeknek a látnivalókat.
A mikroszkópos alkalmakat egy pár perces szakmai előadás is megelőzte. Ezekben szó esett az egysejtűek ökológiai szerepéről, valamint arról, egy ezen élőlények bár abban hasonlítanak egymásra, hogy testük csak egyetlen sejtből áll, mégis nagyon sok félék lehetnek: Többségük se nem állat se nem gomba, se nem növény.
10. Mozogj és gondolkodj!
Logikusan gondolkodni és közben mozogni? Mi sem egyszerűbb! Ezt bizonyította a számtalan gyermek és szülő, akik közösen próbáltak megbirkózni a ravasz kerítéssel, a bolygós sudokuval, a helycserélgetős tili-tolival, a színképekkel. Volt, aki ARCoskodott a színes kockákkal, vagy éppen kukorica zsákot próbált bedobni egy apró lyukba, amíg el nem érte a 21 pontot. A focisták, az „építők” – kockahajtogatók- is kipróbálhatták ügyességüket az állomáson található 7 játék során.
11. Ördöglakatok és „kockaságok”
Ezen a helyszínen gyerekek, apukák, anyukák, és a nagyszülők is lelkesen keresték a rejtvények kulcsát. Néha egymást lesegetve, néha kétségbeesetten tutorial videókat keresgélve a telefonon. Az életkor nem volt akadály: óvodások és idős nagyszülők is megfejtették legnehezebb feladatokat is. Többen vissza-visszajöttek, mert a többi állomáson sétálva úgy érezték, bevillant a megoldás.
12. 3D nyomtatás
Az érdeklődők megfigyelhették a 3D nyomtató működését, apróbb tárgyakat nyomtattunk. Vermeses diákok magyarázták az eljárást, meséltek a 3D modellezéssel kapcsolatos tapasztalataikról. A vendégek kipróbálhatták a nyomtatott lézerkardot, műkezet, láthattak Yoda felet, s különböző játékokat.
13. Utazó planetárium
A tábor étkezőjében egy óriási kupola állt. A gyerekek csoportokban nézhették meg a planetáriumi programot. Volt, aki többször visszatért a látványos előadásra.
14. Boncműhely
Nagy volt a forgalom a „bonc-ház” környékén. A helyszínen 3 program zajlott párhuzamosan. Ezeket volt vermeses diákok, Wieland Mónika, Mizser Blanka és Fülei Zsombor vezették, akik ma már egyetemisták. Szűnni nem akaró lelkesedéssel fogadták a folyamatosan érkező gyerekeket, szülőket és a korosztályuknak megfelelő segítséggel és információval segítették őket, legyen szó kacsaszív, illetve marhaszem boncolásáról, vagy csirke- illetve kacsaláb ínszalagainak preparálásáról. A gyerekek boldogan pacsiztak a csirkelábakkal, elemezték a szemlencsét és a vizsgálták a szív rekeszeit és ereit.
15. MCSE csillagászati programja
Hogy felkeltsük az érdeklődést, egyesületünk a napszaknak megfelelően kisebb nagyobb távcsövekkel, makettekkel, éggömbökkel és más egyszerűbb, csillagászattal kapcsolatos játékokkal készült. A tervünk az volt, hogy speciális naptávcsövünkkel csillagunkat, a Napot mutatjuk be, egy másik távcsövet egy tetszőleges földi célpontra vetítünk, majd délután, ahogy a Hold elég magasra kerül, hűséges kísérőnk kerül a távcsövünk látómezőjének közepére.
A fesztiválra a családok együtt érkeztek, így kicsik és nagyok, szülők és gyermekek is belepillantottak távcsöveinkbe. Külön öröm volt, hogy sokan most először néztek bele egy teleszkópba, még ha csak egy villanypózna szigetelő porcelánját is látták benne. Annál nagyobb öröm volt, amikor késő délután a felhőlyukakban megpillanthatták Holdunk krátereit. Micsoda látvány!
Sok kis látogatónkról derült ki, hogy érdekli a csillagos égbolt, a csillagászat és az űrkutatás, így a díszvendég, Farkas Bertalan űrhajós vonzotta a legnagyobb érdeklődést.
A teljesen felhős időszakokban a távcsövek típusairól, az általuk látható égi objektumokról, az Univerzum méretéről, a Voyager 1,2 űrszondák útjáról, a holdraszállásról és még számos más témáról beszélgettünk. Természetesen felmerült a legfontosabb kérdés is: van-e élet a Földön kívül?
16. Gilisztasimogató
Egy földkupac tele gilisztával! A látogatók érdeklődve figyelték meg a tekergőző állatokat. Néhányan óvatosan megfogták. A helyszínen lévő diák mesélt a gilisztákról a kitartóbb szemlélődőknek.
17. Science show
Az állomáson a budapesti Szent Margit Gimnázium Indukció Tudományos Diákkörének tagjai (öt diák és egy tanár) mutattak be kémiai kísérleteket. A kísérletek egy részét a látogatók is kipróbálhatták. Így például megnézhették hogyan működik a hajszőkítés, vagy a pelenkák nedvszívó rétege, miért láthatatlan vízben a hidrozselé golyó. A bátrabbak lőgyapotot égethettek a tenyerükön, vagy lőhettek a lőgyapot ágyúval. A veszélyesebb, és látványosabb kísérleteket – lángoló kéz, robbanó konzervdoboz, gumimaci halála… – pedig a diákok mutatták be és magyarázták el az érdeklődőknek.
18. Üstökösfőzés
A gyerekekkel látványos módon, az üstökösöket modelleztük. Minden résztvevő készített „igazi”, működő üstökös magot, üstökös kómát és csóvát!
A valódi üstökösök a Naprendszerben, a Nap körül keringő, elnyúlt, ellipszis pályán mozgó „piszkos hógolyók”. Több üstököst űrszondákkal, közelről is tanulmányozott az emberiség. Tudjuk, hogy az üstökös mag tartalmaz szárazjeget (fagyott szén-dioxid gázt), vizet, kőzeteket és szerves szénvegyületeket is. Csupa olyan anyagot, ami Csepelen is hozzáférhető!
Megfelelő felszerelésben (vízálló meleg kesztyűben, védőszemüvegben), egy jól szellőző, nyitott szobában a felsorolt az anyagokból majdnem olyan könnyű üstökös magot készíteni, mint egy közönséges hógolyót!
Vizünk volt, a kőzetet homok, a szerves anyagot szénpor helyettesítette, a szárazjeget pedig előre megvásároltuk.
A mesterséges üstökös mag születése egy csoda! Ha csapvizet öntünk a fakanállal kavart szárazjég- homok- szénpor keverékhez, a mínusz 80 fokos szárazjég heves párolgásba kezd, kialakul az üstökös légköre (a kóma), a csapvíz pillanatok alatt megfagy és összeragasztja a keveréket. A párolgó üstökös magok méretben és alakban olyan változatosak, mint az igaziak!
Persze csak akkor, ha gyerekek olyan keményen gyúrják a piszkos hógolyókat mint a csepeli gyerekek.
Az üstökös csóvája még a magnál is látványosabb! A gyerekek a füles bögrékbe szárazjeget kaptak, de erre jó meleg vizet zúdítottunk! Olyan látványos gázkitörés történik ilyenkor, mint amilyen a Nap közelébe tévedő üstökösökre jellemző! A gyerekek a párolgó bögrékkel olyan gyorsan szaladtak, hogy a menetszél minden kis üstökösből hosszú csóvát növesztett!
A gyerekek biztonsága viszont mindennél fontosabb volt. A biztonsági szabályokat a Vermes iskola nyolcadikos szakköröseitől tanulták meg gyerekek. Ők ügyeltek a rendre és a tisztaságra is. A két nyolcadikos nagylány segítségével több üstökös született Csepelen egy délután alatt, mint amennyit az elmúlt 1000 évben Magyarországról megfigyeltek!
Az esemény örök emlék marad tanárnak, diáknak, látogatónak!
Köszönjük, hogy megvalósíthattuk, és reméljük, hogy jövőre újra lesz Tudományválasztó Fesztivál!